Om nyfikenhet, aha-upplevelser, envishet och drivet att sprida viktig kunskap.
Efter över 20 års samtal med tusentals frustrerade arbetsgivare, vilka kämpade såväl med misskötsamma medarbetare som sitt eget motstånd mot de nödvändiga samtalen, blev min nyfikenhet för stor. Jag ville ha svar på ett antal frågor. Var svaren fanns visste jag inte, men en bra början kunde vara en universitetskurs i Konflikthantering i arbetslivet.
Aha-upplevelser är inspirerande och kursen bjöd på många av dem, både i själva kurslitteraturen och studierapporter som det refererades till i det finstilta. Dessa visade sig vara riktiga guldgruvor av information. Där fanns beskrivningar av hur, när och varför "ett ruttet äpple" till slut förstör hela korgen och så studien om den mänskliga tendensen att undvika att föra fram negativa budskap - The MUM-effect (Minimizing Unpleasent Messanges).
Det var glasklart: den här kunskapen kunde bidra till fler bra samtal och var värd att spridas. Med envishet, övertygelse samt åtskilliga timmar vid datorn hade jag ett bokmanus i min hand. För att trycka en bok behövde jag dock skapa ett hem till den - ett bolag som kunde köpa och sälja tjänster. Om det hade varit svårt att välja namn till mina barn var det enklare med bolaget - Nickedotter AB.